Pierre lagar mat...



Om man ska äta nyttigt och hålla diet så måste man veta vad man stoppar i sig. Därför brukar jag göra storkok o sedan dela upp i matlådor, så har man koll precis hur mycket kalorier det är i varje låda. Perfekt o ta med till jobbet osv. Nu brukar jag hålla mej borta ifrån Pasta och Ris m.m. Men en dag med hård träning behöver ju kroppen lite kolhydrater också. Så här följer ett litet bildreportage när Pierre lagar mat....

Dagens rätt är min Pasta med Currykyckling. En matlåda blir ca 500 kcal.



Ingredienser (ca 6 portioner, 350 gram per portion, 500kcal, 29 gr protein, 65 gr kolhydrater och 14 gr fett.

90 gram Purjolök
70 gram rödlök
70 gram majs
40 gram rivna morötter
3 stora kycklingfileer, ca 700-800 gram.
5 dl matlagningsgrädde 5% alt 2,5 av grädden och 2,5 av mjölk
30 gram maizena
500 gram Pasta (idag blev det Fusilli Tricolore
Kryddor som curry, cayennepeppar och salt.
Olivolja och Milda Culinesse som jag steker i.



Skär upp kycklingen i lagom stora bitar, värmer upp en gjutg
järnspanna med lite Milda och steker kycklingen. Då det är rätt mycket kyckling så har jag full värme, men sänker sedan lite. Kycklingen ska inte bli för hårt stekt utan bara få lite lagom med färg. En stor kastrull fyller jag upp med vatten för att koka pastan i. 

Hackar upp purjolöken och rödlöken, river sedan lite morötter. I en traktörpanna häller jag i lite olivolja och här har jag ganska svag värme, häller i purjo o rödlöken när olivolja är varm, när det har fått stått nån minut häller jag även i dom rivna morötterna, och tillslut den stekta kycklingen. Blandar om allt o häller på rejält med currykrydda och även lite cayennepeppar för o få lite drag i det hela. Hur mycket man ska curry är ju en smaksak, men tycker det ska vara rejält. Kanske har på lite mera olivolja om det behövs.



Sedan häller jag på 5 dl matlagningsgrädde. Brukar ta dom mera fettsnåla varianterna som har 4-5% fett. Om inte såsen är tillräckligt gul nu så har man för lite curry, brukar hälla på lite mera curry nu och så fort grädden börjar sjuda så har jag på lite maizena för o få lite tjockare sås. Låter det nu sjuda ihop några minuter och snart är pastan klar.

Häller av vattnet till pastan och tar allt som nu är i traktörpannan och häller den över pastan i den stora kastrullen och blandar om det ordentligt medans det står på jättesvag värme.

Så nu är det bara o väga upp allt i matlådor och kyla in eller frysa in. Fungerar bra o värma upp sedan i micron. Givetvis så äter man ju en portion direkt också


Kommentarer
Postat av: dumb_blonde

Ge mig de datum du skulle kunna i juli så väljer vi ett så det blir av nångång=)

2009-06-15 @ 19:24:42
URL: http://thedumbblonde.blogg.se/
Postat av: Blue Velvet

Verkligen läckra bilder. Man blir ju fan hungrig fast man precis ätit.

2009-06-17 @ 22:57:30
URL: http://www.bluevelvet.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0